ks. Marek Dziewiecki
    Seksualność a wychowanie


    ANNA KOŁTEK

    JAK RADZIĆ SOBIE ZE ZMĘCZENIEM?

    Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na zmęczenie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. Niektórzy jednak mają poczucie ciągłego zmęczenia. Dlaczego tak się dzieje? Przeczytajcie, jakie mogą być tego przyczyny i w jaki sposób poradzić sobie z powyższym problemem.

    Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

    Zmęczenie to pojawienie się uczucia zmniejszonej zdolności do pracy (także umysłowej). Wszyscy od czasu do czasu skarżymy się na nie, ponieważ jest to normalne zjawisko związane z podejmowaniem wysiłku. A nauka z pewnością zalicza się do męczących - zwłaszcza na dłuższą metę - zajęć. Jednak są sytuacje, kiedy zmęczenia można uniknąć lub w dużym stopniu je skorygować. Ale żeby to zrobić, trzeba wiedzieć, co było jego przyczyną.

    Przyczyny fizyczne:

    NIEWYSTARCZAJĄCA ILOŚĆ SNU

    Młodzież potrzebuje ok. 8-10 godzin snu, w zależności od indywidualnych potrzeb. Optymalna ilość to 8 godzin. Pozwala ona funkcjonować wydajnie i utrzymywać dobry stan zdrowia.
    Nadmierna ilość snu - mimo że wydaje się to niewiarygodne, możesz być zmęczony, jeśli spędzasz cały dzień w łóżku albo śpisz po kilkanaście godzin na dobę. Twój organizm przyzwyczaja się wtedy do niskiego stanu pobudzenia i będziesz czuć się zmęczony i senny, nawet jeśli wstaniesz;

    NIEPRAWIDŁOWA DIETA

    Eksperci w dziedzinie żywienia twierdzą, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem, ponieważ dostarcza najwięcej energii, z której będziesz korzystać w ciągu dnia. Niektórzy wcale nie jedzą śniadania, bo np. nie mają na nie czasu. To błąd. Dostarczaj organizmowi jak najwięcej białek, bo organizm spala je stopniowo, dzięki czemu dłużej zachowasz energię i świeżość umysłu. Dobrymi źródłami białka są: mleko i przetwory mleczne, jogurty, sery, jajka.

    BRAK ĆWICZEŃ FIZYCZNYCH

    Wielu ludzi uważa, że codzienne ćwiczenia poprawiają koncentrację, dostarczają energii i chęci do życia. Są zdania, że ich umysł funkcjonuje wtedy o wiele lepiej. Bez ćwiczeń czują się źle i mają problemy ze skupieniem się na nauce.

    METABOLIZM

    Okres posiadania największej ilości energii w ciągu dnia jest sprawą indywidualną. Niektórzy wolą uczyć się rano, inni siedzą po nocach, a odsypiają w dzień. Każdy ma swoją receptę. Nie wiadomo, do jakiego stopnia jest to kwestia przyzwyczajenia, czynników fizjologicznych i innych przyczyn. Ale jeśli masz wyraźne preferencje co do pory, to staraj się to jak najlepiej wykorzystać i ucz się wtedy, kiedy możesz się w pełni skupić.

    Przyczyny psychologiczne

    Chociaż zmęczenie jest doświadczane fizyczne, jego pierwotna przyczyna może być natury psychologicznej. Tu najważniejszy problem to znudzenie. Kiedy zadanie wydaje się nie mieć końca, opiera się na bezmyślnym powtarzaniu, nie wiąże się z Twoimi zainteresowaniami, wtedy staje się nudne i męczące. Jednym ze sposobów na rozpoznanie, czy Twoje zmęczenie jest wywołane znudzeniem, jest podjęcie czynności, która Cię interesuje i sprawdzenie, czy od razu czujesz się bardziej ożywiony i skoncentrowany. Jeśli tak jest istotnie, przeczytaj poniżej, jak można poradzić sobie z nudą.

    Pokonać znudzenie
    ZROZUMIENIE

    Większość z nas wychodzi z błędnego założenia, że zainteresowanie albo jest, albo go nie ma i nic z tym nie można zrobić. Zakładałoby to, że nasze pasje, zainteresowania i wiedza są wrodzone, a przecież tak nie jest. Nabywamy je w ciągu całego życia. Najprostszym sposobem zainteresowania się jakimś przedmiotem jest zapoznanie się z nim. Dlatego nawet jeśli na początku nie masz przekonania do tego, czego się uczysz, nie zniechęcaj się. Poprzez proces uczenia się, możesz to zmienić, zwłaszcza gdy nauka jest efektywna i prowadzi do zrozumienia materiału.

    ZMIENIANIE PRZEDMIOTÓW

    Jeżeli odczujesz przesyt matematyką, zmień ją na coś innego. Za długo uczysz się historii? Sięgnij po książkę z języka angielskiego. Taka zmiana to sposób na pobudzenie siebie i odnowienie zainteresowania nauką. Gdy powrócisz do wcześniej studiowanego przedmiotu, może to zaowocować innym spojrzeniem na zagadnienie, którego do tej pory nie mogłeś zrozumieć. Poza tym ilość czasu poświęconego na każdy przedmiot może być uzależniona od osobistych preferencji (pod warunkiem, że całkowicie nie odpuścisz sobie tych najbardziej nielubianych).

    CZAS NA RELAKS

    Niezbędnym elementem nauki, pozwalającym przezwyciężyć zmęczenie, są przerwy, w czasie których możesz się zrelaksować i pozwolić sobie na krótki odpoczynek. Ważne jednak, aby te przerwy nie były zbyt długie, ponieważ istnieje ryzyko, że coś odwróci Twoją uwagę i chęć do nauki zupełnie zniknie. Optymalna długość to 10-15 minut.

    STAWIANIE SOBIE CELÓW

    Wyznacz sobie konkretne zadanie, np. uporać się z historią w dwie godziny i dąż do jego realizacji. Jeśli Ci się to uda, spraw sobie nagrodę. Następnym razem spróbuj osiągnąć jeszcze lepszy wynik. Pamiętaj jednak, że jeśli stawiasz sobie cele dotyczące szybkości, musisz uważać, aby nie odbywało się to kosztem zrozumienia. Bo co Ci przyjdzie z tego, że mniej czasu będziesz poświęcał na naukę historii, jeśli jednocześnie coraz mniej będziesz pamiętał z tego, co przeczytałeś. Wyznaczanie sobie zadań ma jednak dużo plusów, m.in. zdecydowanie zwiększa motywację i poprawia zdolność koncentracji.
    podział materiału na mniejsze partieŁatwiej jest poradzić sobie z trudnym materiałem, jeśli uczysz się go partiami. Co prawda niektórzy wolą nauczyć się wszystkiego "za jednym zamachem", ale grozi to wówczas tym, że zrobią to pobieżnie i bez większego zrozumienia, zwłaszcza że po pewnym czasie będą już znudzeni. Dlatego lepiej rozłożyć sobie materiał, np. podczas przygotowań do większej klasówki i opanowywać go stopniowo niż zakuwać w ostatni dzień z obłędem w oku ;-).

odsylacz



© sister